Eğitimin Geleceğinde Ahlak Eğitiminin Önemi

Eğitim sistemimizde akademik başarıya odaklanılması hem velilerimiz hem de eğitimcilerimiz tarafından çocuklarımızın ahlaki değerlerden yoksun kaldıkları ya da yeterince ahlaki değer becerisi sergileyemedikleri yönünde yaygın bir kanaat var. Araştırmalar ve gözlemler bireyin ve toplumun geleceğiyle ilgili güçlü endişelere neden olmaktadır. Eğitimde ki gelişmeler ebeveynlerin taleplerine göre yönlendirilmektedir. Genç kuşakların dijital içeriklere çok rahat ulaştıkları ve bu içeriklerden etkilendikleri çağımızda bilgiyle donattığımız nesillerin ahlaki olarak toplumsal beklentilerden uzaklaşmaları ailenin ve toplumun geleceğinin kurgulanmasında belirsizlere sebep olmaktadır.

Popüler kültürün etkisi altında milli kültürümüzün ve ahlaki değerlerimizin yok olmaması için eğitim sistemimizin acil ve kalıcı çözümler üretmesi gerekir. Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu(TTK)  “Eğitimde Geleceğe Bakış Raporu” yayınladı. Rapor incelendiğinde Eğitim sisteminde yapılacak düzenlemelerde Ahlak eğitiminin merkeze alındığı bir anlayışa güçlü bir vurgu yapılması sevindiricidir.

“Eğitim felsefesi tarihi boyunca ortaya konulmuş bütün yaklaşımlar, güncel olarak ilham verici bir nitelik taşımaktadır. Antik dönem eğitim anlayışlarında, İslam filozoflarında ve modern dönem ve sonrası eğitim alanındaki yaklaşımlarda da ahlak, karakter eğitimi ve değerler eğitimi merkezi temayı oluşturmuştur. Tüm eğitim filozofları, eğitim aracılığıyla belirli değerlerin ve ahlaki ilkelerin öğrencilere aktarılarak kendi görüşlerine göre erdemli nesiller yetiştirilmesini amaçlamışlardır. Bununla birlikte günümüz eğitim sisteminde bu temel konular ve alanlar merkezi bir değer olarak yer almaya devam etmektedir. Eğitimde ahlak, erdem ve değerler alanının eğitimin erdemli nesiller yetiştirme işlevindeki önemi de göz ardı edilemez. Gerek eğitim alanında ilerleme sağlamak gerekse erdemli nesiller yetiştirmek için kültürümüzle ve ortak insani değerlerle uyumlu, sistematik bir eğitim felsefesi geliştirilmeli ve benimsenmelidir.

Eğitim felsefesi tarihi boyunca ortaya konulmuş bütün yaklaşımlar, güncel olarak ilham verici bir nitelik taşımaktadır. Antik dönem eğitim anlayışlarında, İslam filozoflarında ve modern dönem ve sonrası eğitim alanındaki yaklaşımlarda da ahlak, karakter eğitimi ve değerler eğitimi merkezi temayı oluşturmuştur. Tüm eğitim filozofları, eğitim aracılığıyla belirli değerlerin ve ahlaki ilkelerin öğrencilere aktarılarak kendi görüşlerine göre erdemli nesiller yetiştirilmesini amaçlamışlardır. Bununla birlikte günümüz eğitim sisteminde bu temel konular ve alanlar merkezi bir değer olarak yer almaya devam etmektedir. Eğitimde ahlak, erdem ve değerler alanının eğitimin erdemli nesiller yetiştirme işlevindeki önemi de göz ardı edilemez. Gerek eğitim alanında ilerleme sağlamak gerekse erdemli nesiller yetiştirmek için kültürümüzle ve ortak insani değerlerle uyumlu, sistematik bir eğitim felsefesi geliştirilmeli ve benimsenmelidir.”(Eğitimde Gelece Bakış Raporu)

Bakanlığımızın raporunda Akademik başarıyla birlikte ahlaki değerlere verilen önem şöyle ifade edilmiştir

“Kök Değerlerin Benimsenmesi

Ahlaklı Nesiller Yetiştirmek

Toplumsal Mutluluğu Arttırmak

Akademik Başarıyı Arttırmak”

Toplumsal yaşama kendi değer unsurları ile oldukça hızlı bir şekilde giriş yapan dijitalleşme ve popüler kültür etkisi, birey olmayı ve özel yaşamı büyük oranda etkilemektedir. Dijitalleşme ve popüler kültür ile geniş kitleler üzerinde etkili olmak, onların bakış açılarını yönlendirmek, benzer yaşam biçimleri ortaya çıkarabilmek adına belirli metalar üretilmektedir. Bu metalar hızlı bir şekilde yayılmakta, çocuk, ergen ve yetişkinlerin yaşam biçimlerini, ideallerini şekillendirmektedir. Dijitalleşme ve yapay zekâ teknolojilerinin gelişimi, gerçek bir insan olmamakla birlikte insan benzeri mantıkyürütme yeteneğine sahip ve insan gibi davranabilen mekanik sistemlerin hayatımıza girmesine neden olmuştur. Mekanik olanın insana öykünmesi süreci etik açıdan çeşitli sorunları beraberinde getirmiştir. Yapay zekâ; empati, merhamet, alçak gönüllülük gibi bazı değerlerden yoksun olduğundan günümüzde, bu yapay zekâ sistemlerine etik değerlerin nasıl kodlanacağı konusunda tartışmalar yapılmaktadır.” (Eğitimde Gelece Bakış Raporu)

 MEB’in Ahlak eğitimine güçlü vurgu yaptığı bu raporu çok değerli buluyorum. Bundan sonra eğitim sisteminin bu raporda vurgu yapıldığı gibi ahlaki değerlerin benimsetilmesi üzerine kurgulanması önemli olacaktır. Raporda ahlak eğitiminin önemine vurgu yapılırken atıfta bulunulan ahlaki değerlerin kaynağı, evrensel metinler ve etik ilkelere olarak gösterilmiş olması yeterli değildir. Ortak evrensel ahlak değerleri önemli olmakla birlikte bizim toplumumuzu başka toplumlardan ayıran ahlaki kaynaklarımız var. Sağlam kaynağa dayanmayan ahlak eğitimi eksik ve istenen sonucu vermeyecektir.

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar muallim nafi - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Ordu Bakış Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Ordu Bakış hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Ordu Bakış editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Ordu Bakış değil haberi geçen ajanstır.